Vláknina

Vlákninu možno označiť ako veľmi významnú zložku potravy. Môžeme ju nájsť v rôznych potravinách, ktoré denne konzumujeme. Viaže na seba odpadové látky a pomáha tráveniu aby boli odvádzané z organizmu jednoduchšie. Je pre nás teda veľmi významná. Rozlišujeme rozpustnú a nerozpustnú vlákninu, pričom potrebuje obidve pre správne fungovanie.

ovex
 
Denná dávka vlákniny pre dospelého človeka je zhruba od 25 do 35 gramov. V reálnom živote je však táto zložka v našej potrave zastúpená v malom množstve – teda jej prijímame oveľa menej ako by sme naozaj mali. A práve to nie je vhodné pre naše telo lebo nie len že nás chráni pred rôznymi ochoreniami, ale tiež je vhodná na to aby sme nepribrali. V žalúdku napučí a teda pociťujeme sýtosť dlhší čas a tým pádom zjeme menej potravín. Čo samozrejme znamená, že nepriberieme, ale naopak môžeme schudnúť.
 
A ako vlastne nášmu telu prospieva práve vláknina? Na túto otázku neexistuje iba jedna odpoveď. Je ich mnoho a preto si uvedieme len pár z nich. Vláknina ako taká sa venuje predovšetkým žalúdku a s ním spojenému tráveniu. Ako sme si už spomenuli, viažu sa na ňu odpadové látky. Podporuje teda nie len správny chod trávenia, ale rovnako tak podporuje i vylučovanie. Okrem toho zabraňuje tiež zápche. Tráviaca sústava a vylučovacia sústava sú teda jej prioritami. S tým spojené sú aj črevá, o ktoré dbá. Čistí ich steny a tak ich udržiava čisté čo tráveniu iba prospieva. V súvislosti s rakovinou hrubého čreva ju možno spomenúť tiež, pretože práve proti nej vytvára v našom organizme imunitu. Okrem iného bojuje proti osteoporóze či vzniku hemoroidom a tiež napríklad proti cukrovke. Nie je teda úplne zbytočná však?
 
Vlákninu ako ste sa už mohli dočítať nájdeme v rôznych potravinách. Môže sa jednať napríklad o obilniny ako jačmeň, ovos alebo žito a z nich vyrábaného pečiva. To konzumujeme v podstate každý deň. Ďalej spomenieme napríklad orechy alebo huby, ktoré sú na vlákninu naozaj bohaté a nemožno nespomenúť i strukoviny ako napríklad fazuľa, čo je vlákninová bomba. Zelenina ako karfiol, cuketa, brokolica či zeler sú továrňou na vlákninu. Sója je ďalšia taká veľká zásobáreň spolu so zemiakmi. Z ovocia sú zástupcami jablká či hrušky a tiež banány.

brokolice
 
Vláknina je teda nesmierne dôležitá pre správne fungovanie ľudského organizmu a môžeme ju konzumovať v rôznych potravinách, ktoré je pre nás jednoduché zohnať. Preto sa zamyslime či ju prijímame v dostatočnom množstve a ak nie, tak to rozhodne treba zmeniť.

Read More